donderdag 17 december 2009

BEVINDINGEN LEERPAD "CURSUS 23 DINGEN" Deel 2

INSTANT MESSAGING : of "chatten" : Zeer snel met mekaar commmuniceren. Voorbeelden : MSN of Yahoo/Messenger. Je kan gewoon live met elkaar praten onafhankelijk waar je ook bent. Voor de web 2.0 toepassing, genaamd Meebo moet je in tegenstelling tot MSN niets installeren. Je kan gewoon inloggen bij Meebo, het is volledig webgebaseerd.
Voor bibmedewerkers lijkt mij een account bij Al@din.nl een interessant forum om gedachten, opmerkingen en ideeën uit te wisselen.
Opmerking : met mijn account op Meebo " heb ik meermaals geprobeerd eens live te chatten met de medecursisten van 23 dingen. Nooit iemand live betrapt ! Beeld, maar geen klank .... Hopelijk is iedereen op les 23 live aanwezig voor de voortzetting van de chatsessie ?!

TWITTEREN of microbloggen : Gratis korte berichtjes sturen. Maar ook zoveel meer : bvb. via sms'jes je berichtjes online plaatsen of via een laptop, ...
Je wil iedereen jouw ding laten weten via een duidelijke of krachtige slagzin die aanzet tot nieuwsgierigheid en/of belangstelling : dat doe je dus via een "tweet". Je kan zelf twitteraars volgen (net zoals bij bloggen) en op de hoogte blijven van wat ze online plaatsen (bvb. via RSS). Op de blog van de bib van Maaseik plaatst de bibliothecaris regelmatig tweets met nieuwigheden, activiteiten, foto's van onze bib.
Opmerking : je kan twitter gebruiken voor prive als voor professionele doeleinden. Getwitter op beide vlakken lijkt mij de moeite om de mensheid te boeien waar je op het moment mee bezig bent. Hier volgt mijn account : http://twitter.com/lokobe

PODCASTS & SCREENCASTS : Enkel geluid bij podcasts ! Je kan je abonneren op een podcast bv. iTunes, het gratis te downloaden programma van Apple, geeft een overzicht van populaire podcasts. http://www.podcasting.be/vl.php = een Vlaams podcast. Je kan een geluidsbestand via een RSS beschikbaar maken op het internet. Dus je gaat iets opnemen, het online zetten & een link plaatsen die ervoor zorgt dat je podcast gevonden kan worden via RSS.
Opmerking : het is mij alleen nog niet gelukt !
Bij een screencast neem je eigenlijk op wat er zich op je computerscherm afspeelt. Dat kun je dan ook opladen naar een server of naar bv. YouTube. Zo kun je instructiefilmpjes maken en verspreiden. Bv. hoe werkt een catalogus. Een mooi voorbeeld hiervan is het filmpje van het Rijksmuseum op www. library.rijksmuseum.nl

YOUTUBE: het delen van videobestanden met de rest van de wereld. Zelf gemaakt of gekopieerd. Opmerking : het filmpje over Digileen in de bib van Kalmthout heb ik niet kunnen inpassen in mijn blog. De afmetingen kloppen niet met mijn indeling van de blog. Jammer, maar waarschijnlijk aan te passen !

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage