donderdag 17 december 2009

BEVINDINGEN LEERPAD "CURSUS 23 DINGEN" Deel 1

RSS FEEDS : het abonneren op websites met automatische berichten bij aanvullingen, nieuwigheden, veranderingen van deze sites waarop je geabonneerd bent.
Het lijkt mij interessant om bv. de aanwinsten van je catalogi te voorzien van rss-feeds : indien veranderingen, aanvullingen gebeuren krijg je hierover gratis informatie via een code en geheel gratis. Hoe dit juist in mekaar zit ???
De feeds waarop ik mij abonneerde zijn vooral interessant om mijn werkzaamheden in de bib te ondersteunen nl. muzieksites bv. ZBDigitaal, sites over bibliotheekinlichtingen bv. Probiblio, nlbiblioblogs, blogs van bibliotheken, culturele sites bv. Klara.be, muziektijdschriften bv. Songlines...
Opmerking hierbij : vaak irrelevante info die zich opstapelt waardoor ik veel tijd verlies alleen al door ze na te kijken en te verwijderen.
Hoe kan je relevante info op voorhand selecteren op deze sites waardoor je reader gerichte info toelaat of doorstuurt ?

FLICKR : Foto's online plaatsen en gebruiken d.m.v. trefwoorden. Hier kun je echt wel leuke dingen mee doen. Voor mij was inschrijven op zulk een foto-account ook nieuw terwijl mijn kennissen al een heel tijdje hun foto's collectioneerden en bewerkten. Hier volgt de account Mede door de toekenning van tags kan je de foto's indelen of bijeenzetten volgens thema. Vrienden maken die zich linken aan deze foto's. Tools, middelen om foto's te bewerken. Bv. Je kan je eigen visitekaartjes maken met foto's.
Voor veel doeleinden bruikbaar zowel privé als werk gerelateerd. Wel oppassen met de privacy. Toestemming vragen. Je kan max. 50 personen toevoegen aan je account.

SLIDESHARE : Idem als Flickr maar je kan er ook presentaties mee maken en via powerpoint laten zien. Bv. introducties of events voorstellen van je eigen bibliotheek. Je kan er ook steeds duiding bijzetten.
Ik heb geprobeerd een slideshare-presentatie te maken over onze daguitstap in de herfstvakantie. Met telkens de nodige tekst onder de foto's te zetten. Het heeft mij veel tijd gekost om dit klaar te krijgen !
Opmerking : Het resultaat is eigenlijk niet helemaal zoals ik verwacht had. Ik heb nl. van iedere foto een upload gemaakt, terwijl je ook alle foto's in 1 handeling kunt overbrengen naar je blog. Maar dat is mij niet gelukt.

SOCIAL BOOKMARKING : Account bij Del.icio.us aangemaakt. Onvoorstelbaar hoe je met je eigen favoriete onderwerpen verbonden wordt met de rest van de "delicious-community"
Zeker van toepassing voor mijn werk. Regelmatig grasduinen en je kan online je favorieten bijhouden en delen.
Opmerking : Jammer, ik kan mijn bookmarks niet terugvinden op mijn blog ! Ik heb nochtans een aantal interessante sites opgeslagen als bookmarks en telkens verstuurd naar mijn blog. Het overzicht van mijn bookmarks vinden jullie op http://delicious.com/schrijversmarleen

WIKI'S : kennis delen zoals een encyclopedie dit voorstelt. Ik heb een account aangemaakt. Maar de stappen in dit proces heb ik niet doorgenomen. Het leek mij niet zo dadelijk bruikbaar in het takenpakket op mijn werk en ook niet in mijn werkomgeving. Voor mij lijken de online kantoortoepassingen tussen medewerkers of collega's meer van nut bv. google docs vind ik een mooi uitgewerkt werkdocument ter ondersteuning van je taken, werkprocessen, vergaderingen. Iedereen die erbij betrokken is kan online onmiddellijk info, vragen, wijzigingen aanreiken.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage